در مورد پروژه خود با ما صحبت کنید

چگونه نیازهای پروژۀ توسعۀ نرم‌افزار خود را ارزیابی کنید

1399/06/12

برای مواجهه با چالش‌های کسب‌وکار بسته‌های نرم‌افزاری آماده، معتبر و مناسب متعددی وجود دارند اما اگر مانند بسیاری از کسب‌وکار‌ها، این محصولات را دقیقاً مطابق با نیاز‌های خود نمی‌دانید سرمایه‌گذاری خود را در تکنولوژی‌های خصوصی و دل‌خواهی که بطور خاص برای فرآیند کسب‌وکار شما طراحی می‌شوند، خواهید گذاشت.

با پیدا کردن تأمین‌کننده مناسب برای نرم‌افزار سفارشی خود، آمادۀ ارزیابی ساخت و تعریف خروجی مد نظرتان خواهید بود و پس از آن پروژه تعریف شده و در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد.

برای آنکه خروجی دقیقا طبق نیاز و میل شما باشد بهتر است درک درستی از روش کار تأمین‌کننده داشته باشید و اطلاعات و داده‌های مورد نیاز آنها را به‌طور دقیق در اختیارشان بگذارید. به علاوه برای تعریف خروجی مناسب از «دیدگاه کاربر» (که جلوتر به آن خواهیم پرداخت) وقت صرف کنید تا کاربر نهایی از محصول رضایت کامل داشته باشد و کسب‌وکارتان رونق گیرد.

اگر بار اولی است که به سراغ توسعۀ یک پروژۀ نرم‌افزاری رفته اید، مراحلی از چگونگی و زمان انجام کار برایتان ناشناخته خواهد بود؛ این مقاله به جزییات ارزیابی پروژه، سطح انتظارات و سوالاتی که نیاز است پاسخ آنها را از قبل بدانید، می‌پردازد.

  • اولین جلسه ارزیابی پروژه

در جلسۀ اول باید به جزئیات تکنولوژی که برای توسعۀ نرم‌افزار انتخاب کرده اید، بپردازید؛ شاید با تأمین‌کننده هم نظر باشید و برگزاری جلسه بی‌فایده به نظر آید، اما ملاقات‌های رو در رو نتایج ویژۀ خود را در پی خواهند داشت.

در تنظیم دستور کار باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • هدف نهایی فناوری

هر کسب‌وکاری برای فناوری جدید خود اهداف سطح بالایی دارد؛ این اهداف معمولا حمایت از رشد یا کاهش هزینه‌ها هستند.

به عنوان مثال، سازمان شما ممکن است دوره رشد سریعی را تجربه کند؛ این یعنی سیستم‌های موجود غیرقابل کنترل شده اند و و باید سریعاً به‌روزرسانی شوند. یا ممکن است برای بهبود عملکرد و کارایی، اقدامات خاصی در راستای کاهش هزینه‌ها انجام دهید، مثل دیجیتالی کردن عملیات کاغذی و زمان بر، برای صرفه‌جویی چشمگیر در وقت ادمین.

مهم است که در همین شروع کار، دیدگاهتان را نسبت به راه‌حل دیجیتالی انتخابی به درستی به تأمین‌کننده منتقل کنید تا بدانید هر دو طرف با دیدگاه یکسان روی هدف مشترکی کار می‌کنند.

  • رویکرد‌های مختلف برای تولید راه‌حل با بودجۀ متفاوت

با تلاش برای تولید یک راه‌حل باید بدانید لیست قیمت مشخصی که با هر پروژه‌ای متناسب باشد وجود ندارد، هر پروژه بودجۀ خاص خود را بنا بر پیچیدگی و بزرگی می‌طلبد.

در این جلسه، تأمین‌کننده شما باید تمامی گزینه‌های ممکن را به شما معرفی کند تا از مسیر‌های مختلفی که برای رسیدن به هدف خود پیش رو دارید درک درستی حاصل کنید و مناسب ترین مسیر را انتخاب کنید.

  • چشم‌انداز بلند مدت برای کسب‌وکار و فناوری آن

تأمین‌کننده شما باید چشم‌انداز دراز مدت کسب‌وکار شما را و اینکه فناوری چگونه با آن چشم‌انداز متناسب است به شما ارائه دهد.

این کار به تأمین‌کننده کمک می‌کند تا نقشه‌ای برای گزینه‌های مختلف تدبیر کند و راه‌هایی را برای تقسیم‌بندی پروژه بر اساس اولویت‌ها بهینه‌سازی کند. این نقشه احتمالاً فناوری‌های کوچک‌تر را در ابتدای کار پیشنهاد می‌دهد تا زیرساختی محکم برای ادامۀ کار ایجاد شود.

  • بودجه‌های شاخص برای مسیر دلخواه

بعد از آنکه گزینه‌های مختلف را به بحث گذاشتید و نهایتاً مسیر مناسب را برای پیشروی انتخاب کردید، هزینه‌ها بطور حدودی باید مشخص شوند.

  • روش کار تأمین‌کننده برای مدیریت و توسعه پروژه

بسیاری از شرکت‌های توسعه نرم‌افزار با شیوه چابک (agile) کار می‌‌کنند، و می‌‌دانند که تغییر به عنوان بخشی طبیعی از روند پروژه اتفاق می‌‌افتد. مهم نیست که تغییر حاصل از نمونه اولیه محصول باشد، تغییر در بازار یا تغییر و یا در فرآیندهای یک سازمان، رویکرد چابک به شما امکان تطبیق با هر تغییری را می‌دهد.

تأمین‌کننده شما باید روش کار خود را توضیح دهد. تکنیک اسکرام تکنیکی است که اغلب توسط شرکت‌های توسعۀ نرم‌افزاری پیاده می‌‌شود، این تکنیک پروژه را به روایت کاربر تقسیم بندی بندی می‌کند. روایت کاربر یا user story عباراتی از دید کاربر اند که بخشی از نیاز او از نرم‌افزار را توصیف می‌کنند و نیازمندی‌های سطح بالای (و نه فنی) نرم‌افزار را مشخص می‌‌کنند که کاربر کیست و با کدامین حوزۀ کسب‌وکار ارتباط دارد.

هر روایت کاربر پس از آن در سندی به نام (backlog) قرار گرفت، اولویت‌بندی شده و پی از آن مدت زمان لازم برای اضافه کردن آن ویژگی جدید تحمین زده می‌شود. (backlog) با پروژه‌های کوتاه مدت سریع و فشرده و تحویل منظم و پله‌ای بخش‌های نرم‌افزار پیگیری می‌شودو به شما این امکان را می‌‌دهد تا ویژگی‌های جدید را آزمایش کنید و برای هر مرحله بازخوردی داشته باشید.

  • نحوۀ برخورد تأمین‌کننده با مشتری‌ها

باید بدانید تأمین‌کننده چگونه با مشتریان خود کار می‌‌کند و برای مدیریت داخلی پروژه چه انتظاری از شما دارد. برای اطمینان از موفقیت پروژه، باید منابعی به پروژه اختصاص دهید، به عنوان مثال یک صاحب محصول با مهارت‌ها خاص نظارت بر پروژه در نظر بگیرید به علاوه یک متخصص موضوعی که از پیچیدگی‌های حوزه کسب‌وکار مربوط به فناوری مد نظر، آگاهی داشته باشد.

  • تعیین حدود پروژه

تأمین‌کننده باید در تعیین حدود پروژه و ایجاد تعریفی برای کاری که پیش روست با شما همکاری کند. در این راستا، جلسات ارزیابی و تعیین حدود پروژه، اولویت‌بندی بخش‌های مختلف و تصمیم گیری در مورد حذف برخی قسمت‌ها در مراحل اولیه، برگزار می‌شوند.

به عنوان مثال، فاز اولیه ممکن است جنبه‌هایی از کار مثل ادغام با دیگر سیستم‌ها را در بر نگیرد، اگرچه ادغام به‌طور کلی بر ارزش کار می‌‌افزاید، برای عملکرد سیستم حیاتی نیست و می‌‌تواند بعداً به پروژه اضافه شود.

حدود پروژه همانطور که شامل دیدگاه کاربر است، چشم‌انداز را نیز در یک backlog اولویت‌بندی شده در بر دارد، که نقش‌های کاربر سطح بالا، مسیر پیشروی و اهداف سیستم را توضیح می‌دهد. تأمین‌کننده با دانستن حدود پروژه به بررسی عمیق و تحلیل فرآیند کسب‌وکار فعلی و جمع‌آوری بازخورد از کاربران نهایی می‌پردازد، این کار باعث شفافیت نیاز‌ها، زمان‌بندی و روش‌های ارائۀ پروژه خواهد بود.

سؤالاتی که قبل از دیدار اول باید پاسخ دهید:

  1.  در حال حاضر چه سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی دارید؟
  2.  چرا به یک تأمین‌کننده احتیاج دارید؟
  3.  سیستم‌ها / فرآیندهای فعلیتان چه مشکلاتی دارند؟
  4.  چه مزیت‌هایی از فناوری جدید خود انتظار دارید؟
  5.  چه کسی از نظر تعداد، تیم و کسب‌وکار، از سیستم استفاده خواهد کرد؟
  6.  آیا آماده به بحث گذاری راه‌حل‌های مختلفید یا راه‌حل خاصی در ذهن دارید؟
  7. این فناوری جدید چگونه به ارزش کسب‌وکار شما شما می‌‌افزاید؟
  8.  برای مدیریت این پروژه چه منابع داخلی را اختصاص داده اید؟

مقالات مرتبط
تیم ورک

هر پروژه توسعه نرم افزار متفاوت است و رویکرد ما به سبک مدیریت پروژه بستگی دارد که متناسب با نیازهای شما باشد. به طور معمول ، تیم ما با شما همکاری می کند تا درک دقیقی از فرآیندهای تجارت فعلی شما کسب کند.ما سپس براساس یک یا چند تحلیل کارگاهی ، الزامات را دریافت و به چالش می کشیم. از اینجا ، برای یک...

Subscribe to the newsletter

Sign up to receive the latest content based on research, industry experience and knowledge from our network of clients and partners.